مشتری گرامی ! در صورتی که پرداخت آنلاین با مشکل مواجه شد، لطفا مبلغ سفارش خود را به شماره کارت  6219861027991214  به نام زهرا صبوری واریز و شماره پیگیری پرداخت به همراه آدرس دقیق، کد پستی و مشخصات محصول خریداری شده را به شماره موبایل 09125272850 ارسال نمایید . مشتریان محترم شهرستان مبلغ 13000 تومان هزینه پست را نیز پرداخت نمایند

 


 

نماد اعتماد الکترونیکی

 


تای چی چوان در خندوانه

محصولات ویژه up down
پر فروش ها up down

چی کنگ برای ورزشکاران و قهرمانان

تمامی ورزش ها از جمله گلف، فوتبال، بوکس و یا دیگر ورزشهای رزمی به انرژی و قوه تشخیص نیاز دارند.

چی کنگ هر دو این صفات را فراهم میکند.50 سال پیش چین با وجود جمعیت گسترده و قدمت تاریخی اش در ورزش های بین المللی نا شناخته بود اما اکنون قهرمانانی را از تنیس و بدمینتون گرفته تا ژیمناستیک و شنا پرورش میدهد.این چینی های ریز نقش ، حتی رکورد های جهانی وزنه برداری و پرش ارتفاع را هم شکستند.

 

 

چه چیزی باعث چنین پیشرفت سریعی شده است

 

 

یک عامل با اهمیت چی کنگ است.دیگر همه میدانند که هر تیم چینی باید یک استاد چی کنگ داشته باشد.کسی که نه تنها از چی کنگ برای درمان بسیار سریع جراحات حین ورزش استفاده میکند بلکه از طریق هدایت چی در بدن ورزشکاران، به اصلاح اجراها نیز کمک میکند.

چین مدرن تلاش میکند چی کنگ را در ورزش های بین المللی به کار برد.برای مثال شناگر چینی "Mu Xiang Xiong" که توانست در خلال سال های 1958 تا 1959 ، 3 بار رکورد کرال سینه را شکست دهد.بسیاری از خوانندگان تعجب خواهند کرد که 2 تمرین پایه ای چی کنگ ، مدیتیشن و حالت اسب سوار، به نظر بی ارتباط با شنا می آیند.اما در واقع این تمرینات شناگر را با اساس و پایه تصویر سازی های ذهنی آماده میسازد و همچنین به او تکنیک تنفس عمیق و داشتن پاهای قوی که نقش موثری در موفقیت او دارد را یاد میدهد.او در توضیح اینکه چگونه مهارت چی کنگ خود را در شنا به کار میگیرد میگوید: هر بار که دم و بازدم انجام میدادم  در مورد هر کلمه این جمله بارها فکر میکردم که "من رکورد 100 متر را خواهم شکست"  سپس انقدر تنفس عمیق خود را ادامه دادم تا اینکه توانستم 100 متر را تنها با 3 بار دم و بازدم طی کنم.

انرژی، نیاز پایه ای هر ورزشکاری است که میخواهد برتر باشد و چی کنگ هنری است که به طور مشخص این انرژی را بهبود میبخشد

چگونه چی کنگ انرژی کافی را فراهم میکند؟اجازه دهید از یک کودک بیاموزیم

 

آموختن درس از یک کودک

اگر شما با یک کودک بازی کنید حتی اگر ورزشکار ورزیده ای هم باشید احتمالا بعد از چند دقیقه به نفس نفس خواهید افتاد.در صورتیکه کودک همچنان پر انرژی است.چه چیزی کودک را اینگونه پر انرژی نگه میدارد؟

اگر به نفس کشیدن کودک دقت کنید جواب را خواهید گرفت.

تمامی کودکان از شکم خود نفس میکشند.

این همان را طبیعی نفس کشیدن است.راهی که همگی ما وقتی در شکم مادرمان بودیم تنفس میکردیم.ورزشکاران حرفه ای، خوانندگان، رزمی کاران و همه کسانی که به یک منبع انرژی فراوان نیاز دارند تنفس شکمی انجام میدهند.

شکل 8.1 به ما  نشان میدهد که چرا تنفس شکمی انرژی بیشتری را فراهم میکند.جریان انرژی در شکم خیلی بیشتر از چانه است.تنفس حلقی که بزرگتر ها انجام میدهند اشتباه است.جریان انرژی در حلق خیلی کوتاه است به طوریکه فرد به راحتی دچار تنگی نفس میشود.

یک جراح مشهور که چی کنگ را از من آموخته بود سوال راهگشایی از من پرسید:چگونه میتوان از شکم نفس کشید؟ریه های ما محفوظ از هواست.را هی برای پر شدن شکم توسط دو از بینی وجود ندارد.با این حال در هنگام تنفس شکمی مشخصا چیزی در شکم خود حس میکنم.

من پاسخ دادم که هنگامیکه دم انجام میدهیم فقط هوا نیست.انرژی کیهانی هم هست و شما این انرژی را در شکم خود احساس میکنید.این گوی انرژی کیهانی که ما در شکم احساس میکنیم به طور کامل از هوایی که تنفس میکنیم ناشی نمیشود.سهم کوچکی است که با هر تنفس ما به انرژی که قبلا در آنجا ذخیره شده اضافه میشود.

کسی که به طور پیشرفته چی کنگ تمرین میکند میتواند فراتر از تنفس شکمی برود.وی میتواند نفس خود را در بدن خویش در امتداد مریدین های "Ren" , "Du , که مدار عالم کوچک یا مدار انرژی کیهانی نام دارد به چرخش در آورد.شکل 2-8 گردش چی در مدار کوچک یا کیهان کوچک را نشان میدهد.

هنگامیکه شخصی به مدار عالم کوچک دست پیدا کند منبع انرژی اش هیچگاه تمام نمیشود.چنانچه وی از انرژی اش برای اهداف متفاوتی استفاده کند میتواند از کیهان دوباره ذخیره کند.اگر چه انجام چی کنگ عالم کوچک آسان نمیباشد و برای پیشرفت کردن نیاز به زمان است.برای بسیاری از ورزشکاران تنفس شکمی حرفه ای برای تامین انرژی شان کافیست.

 

 

تنفس بهتر، اندیشه بهتر

بسیاری از آزمایش ها از اصول غربی و مستندات انجام شده اخیر در چین استفاده میکنند.نظر به اینکه این تست ها بسیار پیچیده برای توضیح در اینجا هستند فقط 2 مورد به طور خلاصه در ادامه بیان میشود.

بیمارستان دوم شانگای چی کنگ درمانی را به عنوان روش اصلی و منحصر به فرد با موفقیت به کار برده است.فقط گهگاهی برای کاهش علائم شدید انتی بیوتیک تجویز میشود.در سلسله آزمایش هایی که در سال 1956 بر روی 2 بیمار درمان شده صورت گرقت تمرینات چی کنگ 4 بار در روز به مدت3 ماه حرکت دیافراگم آنها را حین تنفس به طور متوسط  از 8 میلیمتر به 5.88 میلیمتر افزایش پیدا کرده است.میزان تنفس انها از 9.5 1بار در دقیقه به 15 بار در دقیقه افت کرده است و همچنین حجم ریه های آنها به طور متوسط از 428.5 سی سی به 561.8سی سی افزایش پیدا کرده است.

بهبودی آنها حین انجام تمرینات قابل توجه بوده است.قبل از تمرینات میزان تنفس انها به طور متوسط 15.3 دفعه در دقیقه بوده و حجم ریه ها 516.5 سی سی. در خلال تمرینات میزان تنفس آنها به 5.6 دفعه در دقیقه افت پیدا کرده بود و حجم ریه تا 1167.8 سی سی افزایش پیدا کرده بود.

در یک سلسله تحقیقات دیگر که توسط دپارتمان اعصاب شناسی دانشگاه اول دارویی شانگار در سال 1962 روی داوطلبین سالم انجام شده بود محققان دریافتند هنگامیکه داوطلبین در حالت آرام چشمان خود را میبندند هر دو گروه آموزشی و گروه کنترل فرکانس امواج مغز را در حدود 11-9 بار در ثانیه ثبت کردند.هنگامیکه چشم هایشان را باز کردند فرکانس به 25-14 بار در ثانیه افزایش پیدا کرد.

هنگامیکه گروه آزمایشی شروع به انجام دادن چی کنگ کردند در ابتدا امواج مغزی آنان به حالت آلفا رفته بودوسپس به حدود 7-6 بار در ثانیه-حالت تتا-به جنبش در امد.در حالیکه گروه کنترل که چی کنگ انجام نمیدادند همچنان در حالت بتا بودند.اعضای گروه آزمایشی، هنگامیکه درگیر تمرینات چی کنگ بودند کاملا نسبت به وضعیت اطراف خود آگاه بودند.نظر به اینکه تمام داوطلبین تندرست بودند حالت تتای گروه آزمایشی نشان میدهد که تمرین کنندگان چی کنگ قادرند در حالت سکون هم هشیار باشند.

عوامل پایه ای برای ورزشکاران

بیشتر مردم به خاطر عادت غلط نفس کشیدن از کمتر از 3/1 شش هایشان استفاده میکنند.3/2 باقیمانده کیسه هوا به خاطر استفاده نکردن تنبل میشود.ما بهترین روش تنفس در چی کنگ را داریم.با تنفس عمیق و آرام به تدریج کیسه های هوای خود را از آلودگی ها پاک میکنیم.تنفس عمیق باعث میشود عمق ریه ها توسط اکسیژن بیشتری پر شود که جایگزین هوای کهنه ای میشود که سال ها به واسطه تنفس سطحی در آنجا جمع شده است.از این رو چی کنگ ظرفیت شش ها را افزایش میدهد.همچنین میانگین مکیدن هوا را از 300 سی سی به 1500 سی سی افزایش میدهد.حتی اساتید تای چی موفق میشوند تا به ظرفیت 3000 سی سی نیز دست یابند.علاوه بر این چی کنگ باعث جایگزینی بهتر اکسیژن و دی اکسید کربن میشود.معنی تمام اینها این است که چی کنگ توان تامین انرژی بهتری دارد.

بدن ما به خوبی با مویرگ ها مجهز شده است که به صورت شاخه ای هستند و در چینی به آنها "لو" گفته میشود.به طور میانگین در افراد بالغ  در هر سانتیمتر مربع سطح پوست حدود 30 مویرگ وجود دارد اما تنها 2 یا 3 عدد از آنها حاوی خون است. در بدن اساتید  چی کنگ در حدود 10 تا 15 عدد از انها حاوی خون است.این امر شاهد ان جمله است که " چی کنگ مریدین ها را پاک میکند و چرخش خون را ارتقا میدهد.البته این باعث نمیشود که هنگامیکه بدنمان آسیب میبیند خون بیشتری از دست بدهیم.تمرینات چی کنگ عملکرد طبیعی ما را ارتقا میدهد.بنا بر این بدن مکانیزم خاصی را در پیش میگیرد که جلوی خونریزی را میگیرد.

به بیان ساده تر گردش خون مناسبی در بدن شکل میگیرد که باعت غذا رسانی به سلول ها میشود.این امر باعث پاک سازی بدن از سلول های مرده میشود.هر بار که ما بازدم انجام میدهیم میلیون ها سلول مرده از بین میروند و با هر دم میلیون ها سلول متولد میشوند.

هر فرد بالغ 16 بار در دقیقه نفس میکشد.فردی که چی کنگ تمرین میکند در حدود 5 یا 6 بار نفس میکشدچرا که تنفسش آرام و عمیق است.تنفس آرام و عمیق نه تنها نه تنها یک منبع انرژی را فراهم میکند بلکه مستقیما روی آرامش فکر تاثیر میگذارد.

چی کنگ امواج مغزی انسان را از حدود 15 بار در ثانیه به 10 بار در ثانیه کاهش میدهد.به طوریکه فرد حتی در شرایط عادی هم در حات آلفا به سر میبرد.اساتید چی کنگ همیشه آرام هستند همچنین میتوانند در شرایط فوری تصمیم های ناگهانی و عملکرد های سریع از خود نشان دهند.

به خاطر این فواید فوق العاده چی کنگ یعنی سلامتی و تندرستی، ذخیره انرژی فراوان، بنیه و استقامت بهتر ، بهبود سریع زخم ها،شادابی ذهن بود که اساتید کونگ فو در قدیم از چی کنگ برای بهبود مهارت هایشان استفاده میکردند. اساتید کونگ فو که قائدتا نیاز داشتند که قدرت خود را به مدت طولانی حفظ کنند و هر گونه خطا و اشتباهی منجر به از دست دادن جانشان میشد توانستند از این روش مدد جویند.پس ورزشکاران مدرن نیز حتما میتوانند از آن استفاده کنند.

برنامه پیشنهادی برای ورزشکاران

بسیاری از هنر جویان چی کنگ تکنیک های خود را دقیقا مطابق توضیحات اساتید خود تمرین میکنند چرا که تمرین اشتباه ممکن است به انان صدمات جانبی بزند.در عین حال که این مطلب درست است اما نباید در این امر بسیار وسواسی عمل کرد و خود را محدود نمود.چرا که تمرینات چی کنگ از بسیاری از ورزش های دیگر دامنه امنیت بیشتری دارد.شرح زیر یک برنامه مناسب برای بیشتر ورزشکاران است.

هر روز صبح 5 دقیقه وقت صرف تمرین بلند کردن آسمان و نگه داشتن ماه( (lifting the sky and carrying the moon کنید.سپس 5 دقیقه دیگر صرف به جریان در اوردن چی در بدن کنید.این کار به پاکسلزی صدمات داخلی کمک میکند. و درپایان 5 دقیقه یک مدیتیشن ایستاده انجام دهید.

هر بعد ازظهر یا شب 10 بار بلند کردن آسمان را تکرار کنید سپس تنفس شکمی را برای 8 دقیقه تمرین کنید.در پایان 5 دقیقه مدیتیشن ایستاده انجام دهید.در خلال هر تمرین به خود متذکر شوید که این تکنیک ها از شما یک قهرمان میشازد.

15 دقیقه تمرین در هر نوبت کافی است اما باید در تمرینات ثابت قدم باشید. تمرین گاه و بیگاه تاثیر زیادی نخواهد داشت.حداقل یکبار در روز این کار را انجام دهید.

بعد از 3 ماه از پیشرفت خود شگفت زده خواهید شد.

افزایش بنیه و اسقامت

"چنگ" یک دونده اماتور استقامت است.او میتواند 1 کیلومتر را در یک نفس بدود.چگونه این کار ممکن است؟

یک روش موثر هنر "صد گام" است.تکنیکی که توسط شاگردان کونگ فو در گذشته تمرین میشد.

در ابتدا باید بتوانید تنفس شکمی انجام دهید.البته باید این تمرینات به همراه لباس  و کفش مناسب باشد.

3 بار تنفس شکمی انجام دهید و هنگامیکه از بینی برای چهارمین بار دم میگیرید در جا بدوید.بعد از اینکه نفس خود را کامل به داخل شکم کشیدید در حدود 6 شماره هنگاه دویدن نفس خود را نگه دارید.دهان شما باید کمی باز باشد که در نتیجه مقداری هوا خارج میشود.سپس به آرامی نفس خود را ادامه دهید.

در هر بار وقتی که میخواهید دم بگیرید مقداری هوا هنوز در شکمتان باقی است.این ذخیره هوا در شکم بسیار اهمیت دارد و هیچ وقت نباید مقدارش از 30 درصد دم شما کمتر باشد.اگر برای حفظ این انرژی با مشکل مواجه شدید،تمرینات تنفس شکمی را به خوبی انجام نداده اید.

به نفس کشیدن ادامه دهید.به یاد داشته باشید که نباید دویدن را متوقف کنید و یا با اعمال زور بازدم انجام دهید.بعد از حدود 5 دقیقه دویدن، 1 یا 2 دقیقه راه بروید.تنفس شکمی خود را تنظیم کنید.

بعد این تمرین نباید به نفس نفس بیفتید.این مرحله را در حدود 2 هفته انجام دهید و به تدریج و در طول تمرین نفس خود را بیشتر حبس کنید.

هنگامیکه مرحله دوم را شروع کنید که در مرحله اول تخصص پیدا کرده باشید.در این قسمت مراحل اول را تکرار کنید.با این تفاوت که در مرحله پایانی 30 گام باید بدوید.تمرین خود را با تنفس شکمی و راه رفتن پایان دهید.کم کم دیگر نیاز نخواهید داشت که که هنگام نگه داشتن نفس بشمارید.

هر روز این تمرین را انجام دهید و در هر بار تعداد گام های خود را بیشتر کنید.

در مرحله سوم باید تعداد گام ها را به 1000 برسانید.سپس به آسانی میتوانید دو استقامت انجام دهید.این تمرین نیز همانند دیگر تمرینات چی کنگ به ثبات قدم و پشتکار شما بستگی دارد.برای دویدن 1000 گام باید حداقل یک بار در روز تمرین کنید.

این تمرین را میتوان برای دیگر ورزش ها مانند فوتبال، هنر های رزمی و غیره نیز انجام داد .

 


 

ترجمه : محمد رضا منظمی

تهیه و تدوین شده در موسسه ورزشی ووشو و مطالعات انرژی درونی ایران

هر گونه كپي برداري بدون مجوز كتبي پيگرد قانوني دارد