مشتری گرامی ! در صورتی که پرداخت آنلاین با مشکل مواجه شد، لطفا مبلغ سفارش خود را به شماره کارت  6219861027991214  به نام زهرا صبوری واریز و شماره پیگیری پرداخت به همراه آدرس دقیق، کد پستی و مشخصات محصول خریداری شده را به شماره موبایل 09125272850 ارسال نمایید . مشتریان محترم شهرستان مبلغ 13000 تومان هزینه پست را نیز پرداخت نمایند

 


 

نماد اعتماد الکترونیکی

 


تای چی چوان در خندوانه

محصولات ویژه up down
پر فروش ها up down

10 اصل اساس و پایه تای چی چوان طبق نظر استاد بزرگ یانگ چنگ فو

  

1-   خالی ،  پویا ، کشیده به سمت بالا و پر انرژی باشید

(یک انرژی نا محسوس و پویا ، فرق سر را به بالا می کشد )

 

این جمله به نگه داشتن سر در یک راستای عمودی ، که روح (شن) بتواند به سمت فرق سر بالا برود ، اشاره دارد ، نباید از زور استفاده کرد ، استفاده از زور زیاد باعث ایجاد گرفتگی در گردن شده و از جریان چی و گردش خود جلوگیری می کند .

داشتن یک احساس طبیعی و پویا لازم است ، در غیر این صورت انرژی حیات به بالا نمی رود .

 

2-  قفسه سینه به داخل نگه داشته و ستون مهره ها به سمت بالا بکشید

 

قفسه سینه باید به داخل نگه داشته شود ، تا چی به تواند به دان تین نفوذ کند ، باید از هرگونه گرفتگی در قفسه سینه جلوگیری کرد ، چراکه باعث ایجاد نقاط مسدود در حفره سینه می شود ، و بدن در وضعیتی قرار می گیرد که قسمت بالایی بدن سنگین شده و قسمت پایینی بدن سبک می شود و پاها شناور می شوند که باعث می شود ریشه به هم بخورد و توازن از بین برود .

 

کشیدن ستون مهره ها به سمت بالا یعنی ، اجازه دهیم که انرژی چی در آن نقاط به جریان در آید ، اگر بتوان قفسه سینه را نگه داشت ، کم کم و به صورت طبیعی می توان ستون مهره ها را بالا نگه داشت ، در این صورت قدرت از ستون مهرها حاصل شده و شکست ناپذیر خواهید بود .

 

 

3-   کمر را رها کنید (رهایی)

کمر فرمانده کل بدن است ، اگر بتوانید کمر را رها کنید ، آنگاه پاهایتان قدرت بیشتری خواهند داشت و قسمت پایینی بدن ، با ریشه و ثبات خواهد بود ، با پیچش کمر می توان بدن را از حالت ،عامل به غیر عامل و برعکس تغییر داد . گفته می شود که منشأ تمامی حالتها ، در کمر نهفته است ، اگر در دستیابی به قدرت به مشکل برخورد  کردید ، راه حل آن را  در کمر و پاها جستجو کنید .

در ضمن رهایی کمر باعث رها شدن تاندونها و عضلات قسمتهای دیگر بدن نیز می شود .

 

4-  خالی و پر(یین ویانگ) را  از هم مجزا کنید

اولین اصل تای چی چوان ، تمایز بین خالی بودن و پر بودن است ، اگر وزن کل بدن ، برروی پای راست باشد ، پای راست پر و پای چپ خالی است و برعکس .

اگر بتوان این تمایز را به خوبی نشان داد ، حرکت بدن سبک و چالاک خواهد بود و اتلاف انرژی نیز از بین خواهد رفت ، در غیر این صورت ، یک پا سنگین و بدون حرکت خواهد بود و پای دیگر بی ثابت ،  و تعادل فرد با یک حرکت حریف به هم می ریزد .

 

 

5-  شانه ها را رها و معلق کرده و آرنج ها را به پایین بیاندازید

شانه ها باید کاملاً رها و آزاد باشند . در غیر این صورت ، شانه ها گرفته خواهند بود و چی نیز به دنبال آن ، نمی تواند بدن را سرشار از انرژی کند .

 پایین انداختن آرنج ها به معنی رها کردن آنها به سمت پایین و معلق نگه داشتن آنهاست ، طوری که عضلات کتف ، زیاد منقبض نباشند .

اگر آرنج ها ، به سمت بالا کشیده شوند ، شانه نمی تواند ، معلق و رها باشند و نمی توان به حریف نیروی صحیحی اعمال کرد .

 

6-  از نیت و ذهن به جای زور استفاده کنید

در کتاب رساله های تای چی چوان گفته می شود که ، از ذهن Yi استفاده کنید نه زور و قدرت Li  . در تمرین تای چی چوان تمام بدن باید رها باشد ، اجازه ندهید که حتی مقدار کمی زور و قدرت در مفاصل و رگها باقی بماند ، در این صورت می توانید رها و آزاد حرکت کنید .

بدن مانند زمین که ، شامل مجرا ها و جوی های بسیاری است ،بدن نیز شامل مریدین های متعددی است ، اگر مسیر آنها مسدود نباشد ، امکان جاری بودن فراهم است . اگر بدن و مریدین ها نقاط مسدود داشته باشند ، گردش انرژی نرم و رها نخواهد بود .

اگر از ذهن استفاده کنید هرجا که ذهن برود ، چی نیز به دنبال آن خواهد رفت . اگر هر روز این کار را تمرین کنید و هرگز متوقف نشوید ، پس از مدت زمان طولانی به Nei Chi (قدرت درونی حقیقی) دست می یابید .

در کتاب رساله های تای چی ، همچنان گفته شده است که ، اگر بتوانید بسیار نرم باشید ، بدن در عین حال بسیار قدرتمند خواهد بود .

کسی که کنگفوی تای چی چوان را به خوبی می داند ، دستانش مانند آهنی است که در پنبه پیچیده شده است و وزن آن بسیار سنگین است .

نیروی واقعی وقتی پدید می آید که جین درونی را با استفاده از ذهن بروز دهید و گرنه زور و قدرت Li ، جین خارجی را بروز می دهد .

 

 

7-  بالا و پایین بدن را کاملاً تنظیم کنید

در مکتوبات تای چی آمده است که ، حرکات باید در پاها ریشه داشته باشد ، توسط کمر کنترل شده و در انگشتان ظهور پیدا کند ، وقتی که دست ، کمر و پا با هم حرکت می کنند ، چشم نیز آنها را تعقیب می کند اگر یک قسمت از بدن ، پیرو بقیه نباشد ، کل بدن دچار اختلال خواهد شد .

 

8-   بیرون و درون را باهم هماهنگ کنید

در تمرین تای چی چوان اصلی ترین چیز روح است ، بنابراین گفته می شود ، روح فرمانده بدن است ، و بدن تحت فرمان آن است . اگر بتوان روح را بالا برد ، حرکات به صورت طبیعی چابک خواهند بود .وقتی از بازگشایی و رهایی صحبت می شود ، بدین معنی است که نه تنها دست وپاها باید باز و رها باشند بلکه ذهن نیز باید باز و رها باشد .

وقتی بتوان درون وبیرون را با هم یکی کرد ، یکپارچگی صورت می گیرد . و این ذهن است که بدن را شکل می دهد و حرکت می دهد .

 

 

9-  کاملاً پیوسته و بدون وقفه حرکت کنید

در سبکهای بیرونی ، از جین بیرونی و سخت استفاده می کنند و به همین دلیل محدود هم هست و بین حرکات وقفه وجود دارد . در بین این حرکات برای حریف فرصت خوبی فراهم می شود که حمله کند ، اما در تای چی چوان از ذهنYi به جای زور Li  استفاده می شود و به همین دلیل حرکات پیوسته هستند و محدودیتی نیز وجود ندارد .

در مکتوبات کهن تای چی گفته شده ، تای چی مانند ریسیدن ابریشم است و کاملا همه حرکات پیوسته اجرا می شوند .

 

10-                 سکون را در حرکت جستجو کنید

در سبکهای سخت ، تمام انرژی را برای حرکت و جهش صرف می کنند ، و به همین دلیل بعد از حرکات تنفس های تند دارند ، اما در تای چی از سکون برای کنترل استفاده می کنند . در تای چی با وجود اینکه شخص سکون دارد حرکت هم می کند . بنابراین در تمرین فرم تای چی هرچه آرام تر حرکت کنید بهتر است ، چرا که دم و بازدم عمیق شده و چی به دان تین نفوذ می کند .

در تای چی تمریناتی که به بدن آسیب برساند وجود ندارد ، و با تمرینات نباید باعث گرفتگی و فشار در رگها شوید . از این طریق می توانید به عمق تای چی دست پیدا کنید .

 

ترجمه استاد کاتوزی

[email protected]


 

 

هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون مجوز کتبی پی گرد قانونی دارد