10 اصل اساس و پایه تای چی چوان طبق نظر استاد بزرگ یانگ چنگ فو

  

1-   خالی ،  پویا ، کشیده به سمت بالا و پر انرژی باشید

(یک انرژی نا محسوس و پویا ، فرق سر را به بالا می کشد )

 

این جمله به نگه داشتن سر در یک راستای عمودی ، که روح (شن) بتواند به سمت فرق سر بالا برود ، اشاره دارد ، نباید از زور استفاده کرد ، استفاده از زور زیاد باعث ایجاد گرفتگی در گردن شده و از جریان چی و گردش خود جلوگیری می کند .

داشتن یک احساس طبیعی و پویا لازم است ، در غیر این صورت انرژی حیات به بالا نمی رود .

 

2-  قفسه سینه به داخل نگه داشته و ستون مهره ها به سمت بالا بکشید

 

قفسه سینه باید به داخل نگه داشته شود ، تا چی به تواند به دان تین نفوذ کند ، باید از هرگونه گرفتگی در قفسه سینه جلوگیری کرد ، چراکه باعث ایجاد نقاط مسدود در حفره سینه می شود ، و بدن در وضعیتی قرار می گیرد که قسمت بالایی بدن سنگین شده و قسمت پایینی بدن سبک می شود و پاها شناور می شوند که باعث می شود ریشه به هم بخورد و توازن از بین برود .

 

کشیدن ستون مهره ها به سمت بالا یعنی ، اجازه دهیم که انرژی چی در آن نقاط به جریان در آید ، اگر بتوان قفسه سینه را نگه داشت ، کم کم و به صورت طبیعی می توان ستون مهره ها را بالا نگه داشت ، در این صورت قدرت از ستون مهرها حاصل شده و شکست ناپذیر خواهید بود .

 

 

3-   کمر را رها کنید (رهایی)

کمر فرمانده کل بدن است ، اگر بتوانید کمر را رها کنید ، آنگاه پاهایتان قدرت بیشتری خواهند داشت و قسمت پایینی بدن ، با ریشه و ثبات خواهد بود ، با پیچش کمر می توان بدن را از حالت ،عامل به غیر عامل و برعکس تغییر داد . گفته می شود که منشأ تمامی حالتها ، در کمر نهفته است ، اگر در دستیابی به قدرت به مشکل برخورد  کردید ، راه حل آن را  در کمر و پاها جستجو کنید .

در ضمن رهایی کمر باعث رها شدن تاندونها و عضلات قسمتهای دیگر بدن نیز می شود .

 

4-  خالی و پر(یین ویانگ) را  از هم مجزا کنید

اولین اصل تای چی چوان ، تمایز بین خالی بودن و پر بودن است ، اگر وزن کل بدن ، برروی پای راست باشد ، پای راست پر و پای چپ خالی است و برعکس .

اگر بتوان این تمایز را به خوبی نشان داد ، حرکت بدن سبک و چالاک خواهد بود و اتلاف انرژی نیز از بین خواهد رفت ، در غیر این صورت ، یک پا سنگین و بدون حرکت خواهد بود و پای دیگر بی ثابت ،  و تعادل فرد با یک حرکت حریف به هم می ریزد .

 

 

5-  شانه ها را رها و معلق کرده و آرنج ها را به پایین بیاندازید

شانه ها باید کاملاً رها و آزاد باشند . در غیر این صورت ، شانه ها گرفته خواهند بود و چی نیز به دنبال آن ، نمی تواند بدن را سرشار از انرژی کند .

 پایین انداختن آرنج ها به معنی رها کردن آنها به سمت پایین و معلق نگه داشتن آنهاست ، طوری که عضلات کتف ، زیاد منقبض نباشند .

اگر آرنج ها ، به سمت بالا کشیده شوند ، شانه نمی تواند ، معلق و رها باشند و نمی توان به حریف نیروی صحیحی اعمال کرد .

 

6-  از نیت و ذهن به جای زور استفاده کنید

در کتاب رساله های تای چی چوان گفته می شود که ، از ذهن Yi استفاده کنید نه زور و قدرت Li  . در تمرین تای چی چوان تمام بدن باید رها باشد ، اجازه ندهید که حتی مقدار کمی زور و قدرت در مفاصل و رگها باقی بماند ، در این صورت می توانید رها و آزاد حرکت کنید .

بدن مانند زمین که ، شامل مجرا ها و جوی های بسیاری است ،بدن نیز شامل مریدین های متعددی است ، اگر مسیر آنها مسدود نباشد ، امکان جاری بودن فراهم است . اگر بدن و مریدین ها نقاط مسدود داشته باشند ، گردش انرژی نرم و رها نخواهد بود .

اگر از ذهن استفاده کنید هرجا که ذهن برود ، چی نیز به دنبال آن خواهد رفت . اگر هر روز این کار را تمرین کنید و هرگز متوقف نشوید ، پس از مدت زمان طولانی به Nei Chi (قدرت درونی حقیقی) دست می یابید .

در کتاب رساله های تای چی ، همچنان گفته شده است که ، اگر بتوانید بسیار نرم باشید ، بدن در عین حال بسیار قدرتمند خواهد بود .

کسی که کنگفوی تای چی چوان را به خوبی می داند ، دستانش مانند آهنی است که در پنبه پیچیده شده است و وزن آن بسیار سنگین است .

نیروی واقعی وقتی پدید می آید که جین درونی را با استفاده از ذهن بروز دهید و گرنه زور و قدرت Li ، جین خارجی را بروز می دهد .

 

 

7-  بالا و پایین بدن را کاملاً تنظیم کنید

در مکتوبات تای چی آمده است که ، حرکات باید در پاها ریشه داشته باشد ، توسط کمر کنترل شده و در انگشتان ظهور پیدا کند ، وقتی که دست ، کمر و پا با هم حرکت می کنند ، چشم نیز آنها را تعقیب می کند اگر یک قسمت از بدن ، پیرو بقیه نباشد ، کل بدن دچار اختلال خواهد شد .

 

8-   بیرون و درون را باهم هماهنگ کنید

در تمرین تای چی چوان اصلی ترین چیز روح است ، بنابراین گفته می شود ، روح فرمانده بدن است ، و بدن تحت فرمان آن است . اگر بتوان روح را بالا برد ، حرکات به صورت طبیعی چابک خواهند بود .وقتی از بازگشایی و رهایی صحبت می شود ، بدین معنی است که نه تنها دست وپاها باید باز و رها باشند بلکه ذهن نیز باید باز و رها باشد .

وقتی بتوان درون وبیرون را با هم یکی کرد ، یکپارچگی صورت می گیرد . و این ذهن است که بدن را شکل می دهد و حرکت می دهد .

 

 

9-  کاملاً پیوسته و بدون وقفه حرکت کنید

در سبکهای بیرونی ، از جین بیرونی و سخت استفاده می کنند و به همین دلیل محدود هم هست و بین حرکات وقفه وجود دارد . در بین این حرکات برای حریف فرصت خوبی فراهم می شود که حمله کند ، اما در تای چی چوان از ذهنYi به جای زور Li  استفاده می شود و به همین دلیل حرکات پیوسته هستند و محدودیتی نیز وجود ندارد .

در مکتوبات کهن تای چی گفته شده ، تای چی مانند ریسیدن ابریشم است و کاملا همه حرکات پیوسته اجرا می شوند .

 

10-                 سکون را در حرکت جستجو کنید

در سبکهای سخت ، تمام انرژی را برای حرکت و جهش صرف می کنند ، و به همین دلیل بعد از حرکات تنفس های تند دارند ، اما در تای چی از سکون برای کنترل استفاده می کنند . در تای چی با وجود اینکه شخص سکون دارد حرکت هم می کند . بنابراین در تمرین فرم تای چی هرچه آرام تر حرکت کنید بهتر است ، چرا که دم و بازدم عمیق شده و چی به دان تین نفوذ می کند .

در تای چی تمریناتی که به بدن آسیب برساند وجود ندارد ، و با تمرینات نباید باعث گرفتگی و فشار در رگها شوید . از این طریق می توانید به عمق تای چی دست پیدا کنید .

 

ترجمه استاد کاتوزی

[email protected]nyangtaichi.com


 

 

هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون مجوز کتبی پی گرد قانونی دارد